Basisvaardigheden
Taal
De leerlingen verwerven kennis en inzicht over betekenis, gebruik en vorm van de taal. Leerlingen in de groepen 1 en 2 leren via het programma ‘Kleuteruniversiteit’ spelenderwijs omgaan met taal. Groep 3 gebruikt een aanvankelijk leesmethode. Vanaf groep 4 gebruiken de leraren hierbij een taalmethode.
Lezen
In groep 3 beginnen de leerlingen met het aanvankelijk lezen. Verderop in dit leerjaar ontwikkelen de leerlingen zich in het technisch lezen. In de leerjaren die hierop volgen, zijn zij uiteindelijk in staat gelezen teksten na te vertellen, te waarderen en tekstvragen te beantwoorden. De leerlingen leren hoofd- en bijzaken te onderscheiden en verbanden te zien. Zij leren teksten samenvatten en in te prenten. Het kunnen hanteren van naslagwerken, o.a. in het documentatiecentrum is mede één van de leeractiviteiten. Naar aanleiding van wat zij lezen, wordt een mening gevormd, die zij kunnen beargumenteren. Leesmotivatie en leesplezier stellen wij ons als belangrijk doel.
Schrijven
Nadat de leerlingen enkele maanden in groep 3 zitten, ontwikkelen zij hun handschrift verder met behulp van de door ons gekozen schrijfmethode. Vanaf groep 4 schrijven kinderen met een pen die door de school geleverd wordt.
De kinderen krijgen vanaf groep 5 kennis van de rol, die de Engelse taal speelt in de Nederlandse samenleving en als internationaal communicatiemiddel en leren deze taal op een eenvoudige manier te gebruiken.
De leerlingen krijgen inzicht in de getallen; zij rekenen uit het hoofd en cijferend. Breuken, decimale getallen, procenten en verhoudingen komen aan de orde. Leerlingen leren in alledaagse situaties met geld rekenen.
In eenvoudige toepassingssituaties kunnen zij gangbare maten van lengte, oppervlakte, inhoud, tijd, gewicht en temperatuur hanteren. Ook leren de leerlingen tabellen en grafieken lezen. Leerlingen in de groepen 1 en 2 leren via het programma ‘Kleuteruniversiteit’ spelenderwijs omgaan met rekenen. Vanaf groep 3 wordt hierbij een realistische rekenmethode gebruikt.