Functies en taken

functies en taken

Functies en taken

De directie van de Contrabas bestaat uit een directeur en een adjunct-directeur. De directie is verantwoordelijk voor het onderwijskundig beleid, de identiteit, het personeelsbeleid, de leerlingenzorg, de logistiek, het financiële beleid en de interne en externe relaties. Binnen deze verschillende beleidsterreinen hebben zij de taken verdeeld.

De groepsleraren zijn primair verantwoordelijk voor de uitvoering van hun lesgevende taak, die de pedagogische en didactische begeleiding van de leerlingen omvat. De leraar bepaalt in overleg met andere deskundigen welke zorg voor leerlingen wordt ingezet en op welk moment. Zij werken samen en stellen zich collegiaal op binnen het team. Ook het contact met de ouders behoort tot de taak van de groepsleraar. Zij participeren tevens in werkgroepen, waaronder methodekeuze en feesten.

De intern begeleider is voor leraren degene die zij kunnen aanspreken indien zich problemen van didactische en/of pedagogische aard bij leerlingen voordoen. Ook ouders kunnen bij hen hiervoor terecht.

De intern begeleider voert gesprekken, biedt hulp middels observaties en onderzoek, stelt in samenwerking met de leerkracht handelingsplannen op, bewaakt het afgesproken proces en coördineert de goede gang van zaken binnen de speciale leerlingbegeleiding. Op verzoek van de directie geeft de intern begeleider beleidsadviezen met betrekking tot de speciale leerlingbegeleiding. Tevens neemt de intern begeleider deel aan het management overleg.

De remedial teacher voert in overleg met de groepsleraar en de intern begeleider de opgestelde handelingsplannen uit. De remedial teacher geeft extra instructie aan individuele en kleine groepjes leerlingen.

Jaarlijks zijn er stagiair(e)s van Pabo Thomas More bij ons op school. Zij geven volgens planning lessen aan leerlingen. De groepsleraar is hun mentor. Regelmatig krijgen wij een verzoek van leerlingen uit het voortgezet onderwijs een maatschappelijke stage van een week te mogen lopen. Daar waar mogelijk honoreren wij dit.

Jaarlijks kan één of meerdere LIO studenten (leraar in opleiding) aanwezig zijn. De LIO student is onder verantwoordelijkheid van haar/ zijn coach (de groepsleraar) 20 weken volgens rooster aan onze school verbonden. De eerste 15 weken is de student(e) parttime in de groep, aansluitend is hij/ zij 5 weken fulltime en nagenoeg zelfstandig de juffrouw of meester van uw kinderen. Dus de verantwoordelijkheid t.a.v. pedagogisch en didactisch handelen neemt toe. De betreffende groepsleraar blijft eindverantwoordelijk.

Soms krijgen we vanuit het MBO  het aanbod van stagiair(e)s Onderwijs Assistent. Zo hebben we extra handen in de klas, die de leerkracht helpen met diverse werkzaamheden. 

Daarnaast hebben wij enkele onderwijsassistenten aangesteld, die daar waar nodig extra ondersteuning biedt aan de leerkracht.

De vakleraar gymnastiek is verantwoordelijk voor het bewegingsonderwijs van de leerlingen op onze school. Daarnaast coördineert hij alle sportactiviteiten, die vanuit school in Capelle georganiseerd worden. 

De conciërge en de administratief medewerker zijn verantwoordelijk voor alle administratieve taken, huishoudelijke taken en klusjes binnen de school.

EXTERNE PARTNERS

Centrum voor Jeugd en Gezin

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is er voor ouders, verzorgers, kinderen, jongeren én professionals met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als het nodig is, biedt het CJG onderzoek, advies en ondersteuning voor kinderen van 9 maanden tot 19 jaar.

Ondersteuning op school

Aan elke school is een jeugdverpleegkundige verbonden. Zij is regelmatig op school aanwezig en denkt graag met u mee over onderwerpen zoals voeding, slapen, bewegen of opvoeding. U kunt met al uw vragen bij haar terecht. Ook kunt u in gesprek met de jeugdarts. Deze gesprekken zijn vertrouwelijk.

De gegevens over uw kind worden zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld. Als er informatie opgevraagd wordt door een andere instantie, wordt u altijd eerst om toestemming gevraagd. De gegevens worden opgenomen in het gezondheidsdossier van uw kind. Bij een verhuizing gaat dit dossier (als u daar geen bezwaar tegenheeft) mee naar het CJG in de nieuwe woonplaats.

Jeugd- en gezinscoach

Er zijn ook jeugd- en gezinscoaches aan scholen verbonden. Zij begeleiden kinderen van 4 tot 12 jaar bij wie de sociaal-emotionele ontwikkeling niet vanzelf gaat of wanneer gedrag het leren belemmert.

De jeugd- en gezinscoach kijkt niet alleen naar het kind, maar ook naar de omgeving: ouders/verzorgers én leerkrachten. Zo ontstaat een goede samenwerking tussen kind, gezin en school. De coach vormt daarmee een brug tussen thuis en school, en helpt om het kind zo goed mogelijk te ondersteunen.

Samenwerkingsverband Aan den IJssel

Elk kind heeft recht op goed onderwijs, ook kinderen die extraondersteuning nodig hebben. Dit betekent dat wij ervoor zorgen dat elk kind een passende plek krijgt om te leren, ook als het extra hulp of ondersteuning nodig heeft. Als wij zelf niet de juiste ondersteuning kunnen bieden, zoeken we samen met het samenwerkingsverband naar een andere school die dat wel kan, bijvoorbeeld een school voor speciaal basisonderwijs.

Alle basisscholen moeten voldoen aan de zogenaamde basisondersteuning, zoals vastgesteld door het samenwerkingsverband. Dit is het basisniveau van hulp en begeleiding waar elke school aan moet voldoen. Soms kan een school ook extra ondersteuning bieden, naast deze basisondersteuning.

De totale ondersteuning die onze school biedt, staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Van dit profiel is ook een kortere versie gemaakt, het gecomprimeerde schoolondersteuningsprofiel, dat ouders kunnen bekijken op onze website of bij de directie van de school.

Contactgegevens van het samenwerkingsverband ‘Aan de IJssel’

De Linie 7J 2905 AX Capelle aan den IJssel  

Telefoon: 010 8200101