Functies en taken

functies en taken

Functies en taken

De directie van de Contrabas bestaat uit een directeur en een adjunct-directeur. De directie is verantwoordelijk voor het onderwijskundig beleid, de identiteit, het personeelsbeleid, de leerlingenzorg, de logistiek, het financiële beleid en de interne en externe relaties. Binnen deze verschillende beleidsterreinen hebben zij de taken verdeeld.

De groepen 1 t/m 2, 3 t/m 5 en 6 t/m 8 hebben elk een eigen bouwcoördinator. De bouwcoördinatoren voeren tweewekelijks overleg met de directie in management vergaderingen, zij leiden bouwvergaderingen en voeren allerlei bouwspecifieke taken uit. Zij geven leiding aan de leerkrachten binnen hun bouw, zijn medeverantwoordelijk voor de uitvoer van het onderwijskundig beleid en hebben een duidelijk ondersteunende rol voor de directie op personeelsgebied.

De groepsleraren zijn primair verantwoordelijk voor de uitvoering van hun lesgevende taak, die de pedagogische en didactische begeleiding van de leerlingen omvat. De leraar bepaalt in overleg met andere deskundigen welke zorg voor leerlingen wordt ingezet en op welk moment. Zij werken samen en stellen zich collegiaal op binnen het team. Ook het contact met de ouders behoort tot de taak van de groepsleraar. Zij participeren tevens in werkgroepen, waaronder methodekeuze en feesten.

De intern begeleider is voor leraren degene, die zij kunnen aanspreken indien zich problemen van didactische en/of pedagogische aard bij leerlingen voordoen. Ook ouders kunnen hem hierop aanspreken.

De intern begeleider voert gesprekken, biedt hulp middels observaties en onderzoek, stelt in samenwerking met de leerkracht handelingsplannen op, bewaakt het afgesproken proces en coördineert de goede gang van zaken binnen de speciale leerlingbegeleiding. Op verzoek van de directie geeft de intern begeleider beleidsadviezen met betrekking tot de speciale leerlingbegeleiding. Tevens neemt de intern begeleider deel aan het tweewekelijks management overleg.

De remedial teacher voert in overleg met de groepsleraar en de intern begeleider de opgestelde handelingsplannen uit. De remedial teacher geeft extra instructie aan individuele en kleine groepjes leerlingen.

Jaarlijks zijn er stagiair(e)s van Pabo Thomas More bij ons op school. Zij geven volgens planning lessen aan leerlingen. De groepsleraar is hun mentor. Regelmatig krijgen wij een verzoek van leerlingen uit het voortgezet onderwijs een maatschappelijke stage van een week te mogen lopen. Daar waar mogelijk honoreren wij dit.

Jaarlijks kan één of meerdere LIO studenten (leraar in opleiding) aanwezig zijn. De LIO student is onder verantwoordelijkheid van haar/ zijn coach (de groepsleraar) 20 weken volgens rooster aan onze school verbonden. 

De eerste 15 weken is de student(e) parttime in de groep, aansluitend is hij/ zij 5 weken fulltime en nagenoeg zelfstandig de juffrouw of meester van uw kinderen. Dus de verantwoordelijkheid t.a.v. pedagogisch en didactisch handelen neemt toe. De betreffende groepsleraar blijft eindverantwoordelijk.

Soms krijgen we vanuit het MBO  het aanbod van stagiair(e)s Onderwijs Assistent. Zo hebben we extra handen in de klas, die de leerkracht helpen met diverse werkzaamheden. 

Daarnaast hebben wij enkele onderwijsassistenten aangesteld, die daar waar nodig extra ondersteuning biedt aan de leerkracht.

De vakleraar gymnastiek is verantwoordelijk voor het bewegingsonderwijs van de leerlingen op onze school. Daarnaast coördineert hij alle sportactiviteiten, die vanuit school in Capelle georganiseerd worden. 

De conciërges zijn verantwoordelijk voor alle huishoudelijke taken binnen de school.

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is dé plek waar ouders, verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van 9 maanden tot 19 jaar) ook onderzoek, advies en ondersteuning. Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, jeugd -en gezinscoaches, pedagogen, psychologen en andere deskundigen om samen met u het gezond / veilig opvoeden en opgroeien van kinderen mogelijk te maken.

Aan iedere school is een jeugdverpleegkundige verbonden. Deze zal met regelmaat op school aanwezig zijn. U kunt met uw vragen over bijvoorbeeld voeding, bewegen, slapen, opvoeding etc. bij haar terecht. De jeugdverpleegkundige luistert naar u en denkt graag met u mee! Gesprekken met de jeugdverpleegkundige en jeugdarts zijn vertrouwelijk.

Alle gegevens over uw kind worden vertrouwelijk behandeld. Als een andere instantie gegevens opvraagt, wordt vooraf altijd toestemming aan u gevraagd om deze gegevens op te mogen sturen. Gegevens van onderzoeken worden in het gezondheidsdossier van uw kind genoteerd. Als u verhuist, stuurt het CJG het dossier (als u daartegen geen bezwaar heeft) naar het CJG die werkt voor de nieuwe school van uw kind.

Vanaf 2015 zijn er ook jeugd -en gezinscoaches verbonden aan de scholen. Zij zijn er voor de kinderen, hun ouders maar ook de leerkrachten. Kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar van wie de sociaal en/of emotionele ontwikkeling stagneert, die gedragsproblemen hebben en dit het leren op school belemmert, kunnen terecht bij de jeugd -en gezinscoach. De jeugd -en gezinscoach richt zich niet alleen op de kinderen, maar ook op diegenen die invloed hebben op de situatie en dus op het gedrag en de ontwikkeling van de kinderen. Enerzijds zijn dit de ouders/ verzorgers, anderzijds de leerkrachten. De jeugd -en gezinscoach vormt een brugfunctie tussen de school, de leerling en het gezin.