Gedragsprotocol

Gedragsprotocol

Gedragsprotocol

Wij, het team van de Contrabas vinden het van groot belang om pestgedrag van leerlingen in te perken. In samenspraak met heel ons team en de medezeggenschapsraad hebben wij het onderstaande protocol opgesteld.

Protocol

Wij willen structureel aandacht besteden aan een veilige leeromgeving. Om dit zo optimaal mogelijk te realiseren, is naast onze kanjertraining o.a. dit protocol opgesteld waarvan de uitgangspunten zijn:

  • Alle kinderen moeten zich in hun basisschool veilig kunnen voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen
  • Door regels en afspraken zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen, als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken op deze regels en afspraken
  • Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan

Leerkrachten, leerlingen en ouders uit de medezeggenschapsraad en oudervereniging onderschrijven gezamenlijk dit gedragsprotocol.

Voorwaarden:

  • De school moet proberen pestproblemen te voorkomen. Het ‘pesten’ moet met leerlingen bespreekbaar worden gemaakt, waarna met hen regels worden vastgesteld.
  • Als pesten optreedt, moeten leerkrachten (in samenwerking met ouders) dat kunnen signaleren en duidelijk stelling nemen.
  • De school beschikt over een directe aanpak.
  • Indien het probleem niet op de juiste wijze wordt aangepakt of de aanpak niet het gewenste resultaat heeft dan is inschakeling van een vertrouwenspersoon mogelijk.

Regels/afspraken:

  • Bij pesten wordt het inschakelen van de leerkracht niet opgevat als klikken.
  • Een medeleerling heeft ook de verantwoordelijkheid om het pestprobleem bij de leerkracht aan te kaarten.
  • Alle leerkrachten en leerlingen zijn verantwoordelijk voor een goede sfeer in hun groep. Ouders stimuleren de goede sfeer in de groep.
  • Er wordt adequaat gecommuniceerd.
  • Iedere partij waakt over zijn eigen grenzen.
  • Het is niet de bedoeling dat ouders naar school komen om eigenhandig een probleem voor hun kind op te komen lossen. Ouders en leerkrachten tonen respect voor elkaar; hanteren fatsoenlijk taalgebruik en treden niet agressief op.

Bij problemen van pesten zullen de directie en de leerkrachten hun verantwoordelijkheid nemen en indien nodig overleg voeren met de ouders. De inbreng van ouders blijft bij voorkeur beperkt tot het aanreiken van informatie, tot het geven van suggesties en tot het ondersteunen van de aanpak van de school.

Aanpak van pestgedrag:

Wanneer leerlingen ruzie met elkaar hebben en/of elkaar pesten proberen zij en wij: 

1. Er eerst zelf (en samen) uit te komen.

  1. Op het moment dat een van de leerlingen er niet uitkomt (in feite het onderspit delft en verliezer of zondebok wordt) heeft deze het recht en de plicht het probleem aan de leerkracht en ouders voor te leggen.
  2. De leerkracht brengt de partijen bij elkaar voor een verhelderinggesprek en probeert samen met hen de ruzie of pesterijen op te lossen en (nieuwe) afspraken te maken. Bij herhaling van pesterijen/ ruzies tussen dezelfde leerlingen volgen sancties (zie bij consequenties).
  3. Bij herhaaldelijke ruzie/pestgedrag neemt de leerkracht duidelijk stelling en houdt een bestraffend gesprek met de leerling die pest/ruzie maakt. De fases van bestraffen treden in werking (zie bij consequenties).

In het Leerling volgsysteem wordt  bij de desbetreffende leerling een aantekening hierover gemaakt en de toedracht omschreven. Bij herhaling worden ouders op de hoogte gesteld. Leerkrachten en ouders proberen in goed overleg samen te werken aan een bevredigende oplossing.

De leerkracht biedt altijd hulp aan de gepeste en begeleidt de pester, indien nodig in overleg met de ouders en/of deskundigen.

Consequenties

Indien de leerkracht het idee heeft dat er sprake is van onderhuids pesten, dan stelt de leerkracht een algemeen probleem aan de orde om langs die weg bij het probleem in de groep te komen.

De leerkracht ziet dat een leerling wordt gepest (of de gepeste of medeleerlingen komen het bij hem/ haar melden) en vervolgens leveren stap 1 t/m 4 geen positief resultaat op voor de gepeste. De leerkracht neemt duidelijk stelling. De straf is opgebouwd in 5 fases, afhankelijk hoelang de pester door blijft gaan met zijn/haar pestgedrag en geen verbetering toont in zijn/haar gedrag.

Fase 1

• Een of meerdere pauzes binnen blijven.

• Nablijven tot alle leerlingen naar huis zijn.

• Een schriftelijke opdracht over de toedracht en zijn/haar rol in het pestprobleem.

• Door gesprek: bewustwording voor wat hij met het gepeste kind uithaalt.

• Afspraken maken met de pester over gedragsveranderingen. De naleving van deze afspraken worden op afgesproken momenten geëvalueerd. 

Fase 2

• Een gesprek met de ouders, als voorgaande acties op niets uitlopen. De medewerking van de ouders wordt nadrukkelijk gevraagd om een einde aan het probleem te maken. 

Fase 3

• Bij aanhoudend pestgedrag kan deskundige hulp  (in- of extern) worden ingeschakeld. 

Fase 4

• Bij aanhoudend pestgedrag kan er voor gekozen worden om een leerling tijdelijk in een andere groep  te plaatsen binnen de school. 

Fase 5

• In extreme gevallen kan een leerling geschorst of verwijderd worden.

E.e.a. kan leiden tot plaatsing op een andere school.

Adviezen aan ouders van leerlingen van onze school Ouders van gepeste leerlingen:

  • Houd de communicatie met uw kind open, blijf in gesprek met uw kind
  • Als pesten niet op school gebeurt, maar op straat, probeert u contact op te nemen met de ouder(s) van de pester om het probleem bespreekbaar te maken
  • Pesten op school kunt u het beste direct met de leerkracht bespreken. Door positieve stimulering kan het zelfrespect vergroot worden of weer terug komen
  • Stimuleer uw kind tot het beoefenen van een sport, deelname aan scouting of andere clubs
  • Steun uw kind in het idee dat er een einde aan het pesten komt

Ouders van pesters:

  • Neem het probleem van uw kind serieus
  • Raak niet in paniek; elk kind loopt kans pester  te worden
  • Probeer achter de mogelijke oorzaak te komen
  • Maak uw kind gevoelig voor wat het anderen aandoet
  • Besteed extra aandacht aan uw kind
  • Stimuleer uw kind tot het beoefenen van een sport, deelname aan scouting of andere clubs
  • Corrigeer ongewenst gedrag en benoem het goede gedrag van uw kind
  • Maak uw kind duidelijk dat u achter de beslissing van de school staat 

Alle andere ouders:

  • Neem de ouders van het gepeste kind serieus
  • Stimuleer uw kind om op een goede manier met andere kinderen om te gaan
  • Corrigeer uw kind bij ongewenst gedrag en benoem goed gedrag
  • Geef zelf het goede voorbeeld
  • Leer uw kind voor anderen op te komen
  • Leer uw kind voor zichzelf op te komen

Verder hanteren wij het KANVAS leerlingvolgsysteem op sociaal- emotioneel gebied, onderdeel van onze Kanjertraining. Zo krijgen we een beeld van hoe kinderen zich voelen op school. Dit alles biedt de school mogelijkheden om het pedagogisch en didactisch klimaat te optimaliseren.

Tevens gebruiken wij Kanvas om jaarlijks de sociale veiligheid te monitoren. Daarbij worden alle kinderen uit de groepen 5 t/m 8 gevraagd een vragenlijst in te vullen, waarbij zij aan kunnen geven hoe veilig en prettig zij zich voelen op school.

Daarnaast zijn twee leerkrachten aangesteld als coördinator pestbeleid. Zij zijn beiden gediplomeerd kanjercoach.