Leerlingvolgsysteem

Leerlingvolgsysteem

Leerlingvolgsysteem

Op onze school volgen we de ontwikkeling van alle leerlingen – zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak – met behulp van een leerlingvolgsysteem(LVS). Daarmee brengen we hun groei van groep 1 t/m 8 zorgvuldig in beeld.

 Wat meten we en hoe?

Leervorderingen: via observaties in de klas, methode gebonden toetsen en twee keer per jaar Cito-toetsen (landelijke, onafhankelijke toetsen).

Sociaal-emotionele ontwikkeling: via observaties en het Kanjertraining Leerlingvolgsysteem.

De resultaten worden besproken met de intern begeleider. Bij zorgen overeen leerling kunnen we extra observaties doen, aanvullende toetsen afnemen of een handelingsplan opstellen. Ouders worden hier altijd bij betrokken. Externe hulpverleners worden pas ingezet na overleg en toestemming van ouders.

Wat doen we met de resultaten?

  • We gebruiken de gegevens om leerlingen gericht te ondersteunen.
  • We signaleren op schoolniveau welke vakgebieden extra aandacht nodig hebben.
  • Bij achterstanden bieden we extra uitleg of begeleiding.
  • Ook sterke leerlingen krijgen passend aanbod, zoals deelname aan de plusgroep.

Overzicht per groep

Groep 1 & 2

In de kleutergroepen gebruiken we MijnKleutergroep! om de ontwikkeling op verschillende gebieden te volgen.

Groep 3 t/m 7

Twee keer per jaar nemen we de volgende Cito-toetsen af: Rekenen &Wiskunde, DMT (leestempo), Woordenschat, Spelling en Begrijpend Lezen. De uitslagen worden gedeeld met ouders, onder andere via het rapport. Daarnaast worden ook methode gebonden toetsen afgenomen, ongeveer om de 8 weken.

Groep 7

Aan het einde van groep 7 maken de leerlingen de Cito Entreetoets. Op basis hiervan geven we een voorlopig schooladvies, dat wordt besproken met ouders, het kind en de toekomstige leerkracht van groep 8.

Groep 8

Alle leerlingen doen in principe mee aan de Cito Eindtoets, ook leerlingen met een aangepast programma. In overleg met ouders kan besloten worden om een leerling (bijvoorbeeld vanwege emotionele redenen) niet te laten deelnemen. Voor leerlingen met dyslexie worden aangepaste versies gebruikt. De uitslagentellen mee voor de gemiddelde schoolscore.

Extra ondersteuning of uitdaging

Als er hiaten zijn in de leerstof, worden deze extra geoefend – binnen of buiten de klas. Dit kan ook thuis in overleg met ouders. In sommige gevallen schakelen we externe deskundigen in (zoals een psycholoog of logopedist), altijd in overleg met ouders.

Leerlingen die méér aankunnen, kunnen worden uitgedaagd in een plusgroep(groepen 5/6 en 7/8). Zij krijgen (als onze formatie het toelaat) wekelijks extra verrijkende opdrachten.

Zorgverbreding

Vijf keer per jaarvinden er individuele leerling besprekingen plaats tijdens het zorgoverleg. Hierbinnen worden leerlingen besproken, die vanwege hun sociaal- emotionele of cognitieve ontwikkeling ons zorgen baren.