Onderwijsorganisatie

Onderwijsorganisatie

Onderwijsorganisatie

In de groepen 1 en 2 werken de leerlingen vanuit de methode Kleuteruniversiteit aan hun ontwikkeling. De daarbij gekozen materialen sluiten hierbij aan. Zij werken vanuit een ook voor leerlingen duidelijke dagindeling. Veelal spelen of werken zij in groepen aan een opdracht. In onze visie ontwikkelen kinderen zich op jonge leeftijd met name door hun spel. Daarom richten wij extra aandacht op het ‘ werken in hoeken ‘ dat kwalitatieve spelgelegenheid biedt. Voorwaarde is dat de hoeken uitdagend en betekenisvol zijn ingericht. U zult deze zeker in de school terugzien. Vanaf groep 3 wordt er volgens het leerstofjaar-klassensysteem gewerkt. Een wat meer programmagerichte aanpak. Deze groepen bestaan uit leerlingen van ongeveer gelijke leeftijd. Het zelfstandig werken in alle groepen van onze school is een organisatievorm, die is ingevoerd om leerlingen die specifieke aandacht vragen te helpen. Tegelijkertijd leren wij leerlingen verantwoordelijk te zijn voor de uitvoering van hun eigen taak, zij leren van elkaar, zijn probleemoplossend bezig, werken zonodig samen en evalueren de kwaliteit van het werken met elkaar en de groepsleraar. Ook het tandemleren, een werkvorm waarin opdrachten in tandems (tweetallen) worden uitgevoerd, is een bekende werkvorm. Daarmee proberen wij meer differentiatie in ons onderwijsaanbod te brengen, zodat iedere leerling zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen.

Alle groepen 3 t/m 8 zijn voorzien van een digitaal schoolbord. Met zo’n bord wordt het lesaanbod een stuk aantrekkelijker en praktischer. Er kunnen filmpjes getoond worden, powerpoint presentaties gegeven worden, de leerkracht kan er het internet mee op om zo de lessen aantrekkelijker te maken enz. De kleutergroepen hebben een touchscreen in de klas hangen, een interactieve groot tv-scherm. Vanaf groep 5 worden chromebooks structureel ingezet om de lesstof digitaal te verwerken.