Passend onderwijs

Passend onderwijs

Passend onderwijs

Elk kind heeft recht op goed onderwijs, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De regering wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een gewone basisschool in de buurt kunnen gaan.

Alle scholen hebben een zorgplicht. Dat betekent dat scholen er voor moeten zorgen dat elk kind een passende onderwijsplek krijgt, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Veelal zal dit op de school zijn waar het kind al zit of aangemeld wordt (bij een nieuwe leerling). Kan de school zelf geen passende onderwijsplek bieden, dan wordt gekeken naar een andere school die de gewenste ondersteuning wel kan bieden. Dit kan ook een school voor speciaal basisonderwijs zijn.

Alle scholen moeten in verband hiermee aan de door het samenwerkingsverband vastgestelde basisondersteuning voldoen. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen het totale aanbod aan ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel.

Schoolondersteuningsprofiel De Contrabas

De basisondersteuning van alle RVKO-scholen bestaat uit een geheel van preventieve en licht curatieve interventies die uitgevoerd worden binnen de ondersteuningsstructuur van elke school. Vanuit ons Strategisch Verhaal zorgen we voor een stevige basis van kennis en vaardigheden (kansrijk onderwijs) binnen een lerende organisatie die staat voor kwaliteit en professionaliteit. De basisondersteuning wordt uitgevoerd onder regie en verantwoordelijkheid van de schooldirectie en het schoolbestuur, met eventuele inzet van expertise van de stafafdelingen van de RVKO, andere scholen en netwerkpartners. De volledige invulling van de basisondersteuning is hier terug te lezen.

Hoe werken wij? 

a. Werken volgens een plan (Handelingsgericht Werken -HGW) 

·           De school werkt op een planmatige manier, volgens HGW. 

·           Overleggen met specialisten (zoals SOT en HIA)en ouders worden goed voorbereid, uitgevoerd en daarna besproken. 

b. Samenwerken 

·           De school doet actief mee aan netwerken van hetsamenwerkingsverband ‘Aan den IJssel’. 

·           Leraren werken samen met ouders en anderehulpverleners. Wij stimuleren ouders om altijd betrokken en aanwezig te zijn bijgesprekken over hun kind. 

·           Leerlingen worden zo veel mogelijk betrokken bij het bedenken van doelen en oplossingen. Vanaf augustus 2025 hebben leerlingen met een ontwikkelingsperspectief officieel het recht om gehoord te worden. 

·           Specialisten worden betrokken bij overleggen zoals SOT en HIA. 

·           De school werkt samen met andere scholen en de gemeente.

 c. Beleid 

·           De school legt duidelijk uit hoe de ondersteuning geregeld is. Dit staat in de schoolgids, het zorgplan en andere documenten. 

·           Er is een duidelijk plan voor de basis- en extraondersteuning. 

·           De school werkt aan inclusiever onderwijs. 

·           De ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd via een leerlingvolgsysteem. Cito Leerling in Beeld wordt gebruikt in groep 3 t/m 8. Vanaf 2025-2026 gebruiken groep 1 en 2 ‘Mijn Kleutergroep’. 

·           Op basis van deze de toets gegevens van niet-methodetoetsen, methodetoetsen en observaties in de klas wordt het onderwijs geëvalueerd en waar nodig aangepast.  

·           De school zorgt dat leraren zich kunnen blijven ontwikkelen. 

·           Er is genoeg kennis in huis om leraren goed te ondersteunen. 

 Aanmelding van nieuwe leerlingen: 

·           Bij aanmelding vraagt de school naar de ontwikkeling van de leerling. 

·           De school volgt de zorgplicht bij aanmeldingen. 

·           Als een leerling overstapt, is er overleg tussen de oude en nieuwe school (volgens de privacyregels). 

·           De school bekijkt wat een leerling nodig heeft en bespreekt dat met ouders. 

·           Bij overstap kijken wij altijd of we andere zorg kunnen bieden dan de huidige school. We moeten wel de oplossing zijn voor de leerling doordat wij kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften.

·           Bij verhuizing of doorstroom volgen we de landelijke afspraken. 

·           Na 6 weken is er een gesprek met ouders van nieuwe leerlingen. 

·           De school kijkt niet alleen naar het aantal leerlingen per klas, maar ook naar hoeveel zorg elke groep nodig heeft.

Regels en wetten 

·           De school gebruikt de meldcode bij zorgen over huiselijk geweld of kindermishandeling.

·           Signalen worden gedeeld via SISA (een verwijsindex). 

·           De school is een Kanjerschool en heeft een plan voor sociale veiligheid (tegen pesten). 

·           Er is kennis over regels rond aangepaste schooltijd (bijv. bij ziekte). 

·           Er is kennis over onderwijs op andere plekken(zoals bij symbiose). 

Basisondersteuning 

De school biedt hulp binnen de klas op het gebied van: 

·           Lezen en spelling (bijv. bij dyslexie) 

·           Mondelinge taal (bijv. bij een taalachterstand) 

·           Rekenen (bijv. bij dyscalculie) 

·           Verschillen in leren (bijv. bij hoogbegaafdheid)  

Beleid 

Leraren krijgen scholing en hulp bij deze thema’s. De school werkt met landelijke protocollen zoals ERWD en het dyslexieprotocol. Daarnaast is er beleid voor het herkennen en helpen van leerlingen die extra hulpnodig hebben. 

Expertise en ondersteuning 

·           Leraren herkennen problemen en vragen hulp waar nodig. 

·           Er zijn specialisten die meedenken over deaanpak. 

De school heeft: 

·      Een goede leeromgeving voor taal. 

·      Extra oefening voor lezen en spelling. 

·      Een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van leerlingen goed te volgen. 

·      Goede samenwerking met externe hulp bij ernstige dyslexie. 

·      Middelen om onderwijs aan te passen aan de leerling. 

·      Hulp bij rekenen volgens verschillende fases. 

·      Differentiatie op minimaal 3 niveaus in de klas.

·      Remedial teaching voor extra hulp buiten de klas.

·      Oplossingen voor leerlingen die onder hun niveau presteren. 

   

Gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling en taakgedrag: 

·           De school gebruikt een aanpak die past bij de Kanjerschool. 

·           Leraren krijgen hulp van een specialist bij gedragsvragen.  

·           De school gebruikt een systeem om gedrag en gevoel te volgen.  

·           Er is een aanspreekpunt voor leerlingen en ouders bij pesten.  

·           Er worden duidelijke gedragsregels gehanteerd en leraren zijn een goed voorbeeld. 

Fysieke ontwikkeling en medische ondersteuning: 

·           De school heeft een protocol voor medische handelingen. 

·           Leraren mogen alleen medische handelingen doen als zij dat willen en ouders toestemming geven. 

·           Er zijn afspraken over medicijnen en medische zorg. 

·           De school blijft in contact met langdurig zieke leerlingen. 

·           De school is toegankelijk voor leerlingen meteen beperking (rolstoeltoegankelijk). 

Extra ondersteuning (zorgniveau 3) 

·           Leerlingen die extra hulp nodig hebben krijgen een handelingsplan (kortdurend) en/of een ontwikkelingsperspectief (bij meer dan een jaar achterstand; eigen leerlijn en langdurig).  

·           Ouders en leerlingen praten mee over dit plan. 

·           Er zijn 2 keer per jaar kind gesprekken over wat de leerling nodig heeft. 

·           De leerlingenraad geeft ook feedback op het onderwijs. 

·           Specialisten helpen bij het plannen en uitvoerenvan extra ondersteuning (1 uur per week). 

Domeinen en aanwezige expertise: 

Domein                                          Specialist                                     

Lezen                                               Leesspecialist                           

Rekenen                                        Rekenspecialist                          

Taal en spelling                          Taalcoördinator                         

Gedrag                                            Internbegeleider                       

Fysieke voorzieningen aanwezig op school: 

·           Rolstoeltoegankelijk: ja 

·           Invalidetoilet: nee

·           Lift: nee 

·           Verzorgingsruimte: gedeeltelijk  

·           Gespreksruimte, time-out ruimte entherapieruimte: ja  

·           Voorzieningen voor slechthorenden/blinden: niet, maar kan geregeld worden 

 

Aanvullende ondersteuning viasamenwerkingsverband ‘Aan den IJssel’:

·           Bij sociaal-emotionele problemen wordt er hulp ingezet in overleg met ouders en externe hulpverleners.  

·           Ook bij gedrag of werkhouding wordt maatwerkgeboden via SVW.  

·           Voor motorische en lichamelijke hulp wordt samengewerkt met ouders en hulpverleners.  

·           Voor medische handelingen zijn er duidelijke afspraken met ouders en deskundigen. 

 Specialisten verbonden aan de school:

Een overzicht van aanwezige specialisten (zoals IB-er, vakspecialist, remedial teacher, fysiotherapeut, enz.) staat in het op maat plan. 

Hoorrecht 

Leerlingen worden betrokken bij hun eigen ontwikkelingsperspectief. De school gaat met de leerling in gesprek op een manier die past bij de leeftijd, rijpheid en mogelijkheden van de leerling. De bedoeling van het gesprek is om de ontwikkeling van de leerling in het algemeen te bespreken en op basis daarvan samen tot de nodige ondersteuning te komen. Wij voeren dit gesprek bij het opstellen van een OPP, het bijstellen of de evaluatie ervan. De verwerking van de input van het gesprek met de leerling kan op verschillende manieren verwerkt worden, denk aan letterlijke tekst van een leerling, een foto of een tekening. Als een kind weigert in gesprek te gaan, dan zullen wij aantonen dat we de leerling wel de mogelijk hebben gegeven.

 

Tot slot 

·           De school kijkt goed naar wat elke leerling nodig heeft.  

·           De veiligheid van leerlingen en medewerkers staat voorop. 

·           Als een leerling meer hulp nodig heeft dan de school kan bieden, wordt in overleg met ouders en het samenwerkingsverband gekeken naar een passende plek.

Contactgegevens van het samenwerkingsverband ‘Aan de IJssel’

De Linie 7J 2905 AX Capelle aan den IJssel  

Telefoon: 010 8200101