Sociaal emotionele ontwikkeling

Sociaal emotionele ontwikkeling

Sociaal economische ontwikkeling

Naast het cognitieve aanbod geven wij in alle groepen specifiek aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Door gesprekken met leerlingen over uiteenlopende begrippen zoals onder andere ‘eerlijk zijn’, ‘verdriet’, ‘geluk’ en ‘vertrouwen’, het oefenen van vaardigheden en attitudes in dit kader, streven wij ernaar deze ontwikkeling positief te stimuleren.

Zoals u in het voorwoord heeft kunnen lezen, mogen wij ons sinds 2018 Kanjerschool noemen. We werken namelijk al vele jaren met de sociaal- emotionele methode de Kanjertraining. Doel van deze training is de sfeer in de klas goed te houden, of te verbeteren. De basis van de methode wordt gelegd door het hanteren van 5 regels die gelden voor iedereen die betrokken is bij de school!

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • Niemand speelt  de baas
  • Niemand lacht uit
  • Niemand doet zielig

De Kanjertraining bestaat uit een aantal lessen, die er toe kunnen bijdragen dat o.a. het vertrouwen en veiligheid in de klas bevorderd worden, de sociale vaardigheden van de kinderen versterken en de kinderen zich bewust worden van hun eigenheid. De training heeft overigens niet als doel kinderen braaf te krijgen. Het is een trainingsprogramma waarin veel ruimte is voor de autonomie van het kind.

De ervaring leert dat nagenoeg alle kinderen zich autonoom en authentiek willen ontwikkelen op een positieve manier. Daarbij is niet alleen een goede pedagogische relatie met de leerkracht een vereiste, maar ook een veilige sfeer in de klas, zodat de kinderen tot hun recht kunnen komen.

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen een houding van zelfvertrouwen, zelfkennis en positief gedrag ontwikkelen. De school heeft ook de taak om kinderen te leren om op een positieve manier met elkaar om te gaan en gevoelens verder te ontwikkelen. Dat betekent dat in de dagelijkse omgang gedrag en gedragsproblemen een grote rol spelen. Wij proberen te werken aan een goede sfeer op school en in de klas. Observaties door leraren zijn hierbij van essentieel belang. Zij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem binnen de “Kanjertraining”. Aan de hand van een vragenlijst proberen zij het welzijn van de kinderen in kaart te brengen. Minstens zo belangrijk is daarbij de input van de kinderen zelf. Vanaf groep 5 kunnen zij zelf middels een vragenlijst aangeven hoe het met hen gaat en hoe zij de sfeer in de groep ervaren. Ook op andere manieren besteden wij extra aandacht aan de sociale omgang met elkaar. Voor ouders die meer willen lezen over de Kanjertraining kunnen bij de directie een informatieboek kopen, uitgegeven door de ontwikkelaars van deze methode.