sociale integratie en burgerschap
Wij vinden het belangrijk dat kinderen opgroeien tot betrokken en verantwoordelijke burgers. Daarom besteden we op De Contrabas veel aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie, zoals ook beschreven staat in artikel8 van de Wet op het Primair Onderwijs. We benutten daarbij de culturele en levensbeschouwelijke achtergrond die de kinderen zelf meebrengen en leren hen omgaan met de diversiteit in onze samenleving.
Drie kerngebieden
We werken vanuit drie domeinen:
Hoe we dat doen
We werken aan burgerschap via:
Kanjertraining
Met de Kanjertraining leren kinderen op een positieve manier met zichzelf en anderen omgaan. We verwachten ook van ouders en leerkrachten dat zijproblemen samen oplossen, met respect en in overleg.
Leerlingenparticipatie
Op de Contrabas vinden we het belangrijk dat leerlingen meedenken én meepraten over wat er op school gebeurt. Ze hebben een stem in hun eigen leerproces én inde ontwikkeling van de school.
Leerlingenraad
In groep 8 kiezen de leerlingen ongeveer zes klasgenoten voor de leerlingenraad. Deze komt elke twee weken samen met de directeur om ideeën en onderwerpen te bespreken. De inbreng van de leerlingen wordt meegenomen in het overleg binnen het team en – waar mogelijk – uitgevoerd.
Kwaliteitsonderzoek
Elke twee jaar vullen leerlingen uit groep 6 t/m 8 een tevredenheidsvragenlijst in. Ze geven hierin aan wat goed gaat op school en wat beter kan. Hun feedbackgebruiken we om ons onderwijs te verbeteren.
Betrokkenheid bij leren
We vinden het belangrijk dat kinderen ook zélf nadenken over hun leerproces:
We gaan ervan uit dat alle leerlingen deelnemen aan de activiteiten die wij op school organiseren!