Sociale integratie en burgerschap

sociale integratie en burgerschap

Sociale integratie en burgerschap

Wij vinden het belangrijk dat kinderen opgroeien tot betrokken en verantwoordelijke burgers. Daarom besteden we op De Contrabas veel aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie, zoals ook beschreven staat in artikel8 van de Wet op het Primair Onderwijs. We benutten daarbij de culturele en levensbeschouwelijke achtergrond die de kinderen zelf meebrengen en leren hen omgaan met de diversiteit in onze samenleving.

Drie kerngebieden

We werken vanuit drie domeinen:

  • Democratie: leren respectvol omgaan met elkaars mening, argumenteren, luisteren en het recht op vrije meningsuiting zonder te kwetsen. Dit gebeurt o.a. via actualiteiten (zoals Prinsjesdag of nieuwsbegrip), klassengesprekken en lesmateriaal.
  • Participatie: we bespreken gedragsregels en bevorderen sociale veiligheid met een helder gedragsprotocol. Leerlingen denken mee via een leerlingenraad (groep 8), die regelmatig overlegt met de directeur. Ook besteden we aandacht aan maatschappelijke betrokkenheid, zoals acties voor goede doelen en milieuprojecten.
  • Identiteit: in de lessen levensbeschouwing (methode Hemel & Aarde) staan respect, geloof, verschillen tussen mensen en zelfreflectie centraal. We willen dat kinderen leren wie ze zijn en hoe ze op een positieve manier in de samenleving kunnen staan.

Hoe we dat doen

We werken aan burgerschap via:

  • De school als oefenplek voor een veilige, democratische samenleving;
  • Oefenactiviteiten, zoals samenwerken, projecten en klasgesprekken;
  • De leraar als voorbeeld van respectvol gedrag;
  • Gesprekken over gedrag en keuzes, in lessen levensbeschouwing en de Kanjertraining.

Kanjertraining

Met de Kanjertraining leren kinderen op een positieve manier met zichzelf en anderen omgaan. We verwachten ook van ouders en leerkrachten dat zijproblemen samen oplossen, met respect en in overleg.

Leerlingenparticipatie

Op de Contrabas vinden we het belangrijk dat leerlingen meedenken én meepraten over wat er op school gebeurt. Ze hebben een stem in hun eigen leerproces én inde ontwikkeling van de school.

 Leerlingenraad

In groep 8 kiezen de leerlingen ongeveer zes klasgenoten voor de leerlingenraad. Deze komt elke twee weken samen met de directeur om ideeën en onderwerpen te bespreken. De inbreng van de leerlingen wordt meegenomen in het overleg binnen het team en – waar mogelijk – uitgevoerd.

Kwaliteitsonderzoek

Elke twee jaar vullen leerlingen uit groep 6 t/m 8 een tevredenheidsvragenlijst in. Ze geven hierin aan wat goed gaat op school en wat beter kan. Hun feedbackgebruiken we om ons onderwijs te verbeteren.

Betrokkenheid bij leren

We vinden het belangrijk dat kinderen ook zélf nadenken over hun leerproces:

  • Vanaf groep 5 zijn zij aanwezig bij de rapportgesprekken en praten mee over hun ontwikkeling.
  • In elke klas hangt een leerlingbord: daarop bepaalt de groep zelf aan welke onderwerpen extra aandacht besteed wordt (zoals sfeer, huiswerk of toetsen).
  • Kinderen leren zo eigenaarschap te nemen over hun eigen groei.

We gaan ervan uit dat alle leerlingen deelnemen aan de activiteiten die wij op school organiseren!